CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Do zadań zawodowych technika rachunkowości należy: prowadzenie rachunkowości, dokonywanie rozliczeń finansowych, kontrola dokumentów księgowych, sporządzanie sprawozdań finansowych , przechowywanie dokumentacji księgowej, nadzorowanie terminowej spłaty zobowiązań i ściąganie należności, roszczeń oraz wykonywanie czynności planistycznych i analitycznych.
Technik rachunkowości zatrudniany jest w komórkach rachunkowości we wszystkich podmiotach gospodarczych, jednostkach i zakładach budżetowych, bankach i instytucjach ubezpieczeniowych, urzędach skarbowych, urzędach terytorialnych.
W wyniku kształcenia w zawodzie technik rachunkowości powinien umieć:
PROGRAM NAUCZANIA
Program nauczania w zawodzie jest zebrany w pięć bloków programowych integrujących treści nauczania wokół istotnych problemów zawodowych i ekonomicznych charakterystycznych dla zawodu.
Treści kształcenia zawarte w tym bloku obejmują :
- rodzaje podmiotów gospodarczych,
- współpraca przedsiębiorstw z bankami, ubezpieczycielami i innymi instytucjami,
- czynniki wytwórcze,
- organizacja i zarządzanie,
- planowanie i analiza.
Celem bloku jest zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:
- ogólne zagadnienia finansów,
- finanse podmiotów gospodarczych: majątek podmiotów, źródła finansowania, tworzenie i podział wyniku finansowego,
- gospodarka budżetowa państwa,
- system finansowy ubezpieczeń: ubezpieczenia społeczne, majątkowe i osobowe, instytucje ubezpieczeniowe,
- system pieniężno – kredytowy: rynek papierów wartościowych, banki, kredyty, oszczędności.
Ten blok zapoznaje słuchaczy z następującymi zagadnieniami:
- majątek i kapitały jednostek gospodarczych,
- dokumentacja księgowa,
- bilans, konta bilansowe i wynikowe, rozrachunki i roszczenia, środki pieniężne, obrót materiałowy, majątek trwały, inwentaryzacja, sprzedaż produktów pracy, obrót towarowy, przychody i koszty finansowe, wyniki nadzwyczajne,
- sprawozdania finansowe,
- istota i zadania rachunkowości bankowej,
- zadania i organizacja rachunkowości budżetowej,
- rachunkowość budżetów gmin,
- istota rachunkowości ubezpieczycieli.
Treści kształcenia obejmują:
- podstawowe kategorie ekonomiczne,
- elementy prawa cywilnego, handlowego, finansowego, pracy i ubezpieczeń społecznych, rodzinnego i opiekuńczego,
- język obcy zawodowy.
Treści kształcenia tego działu programowego poruszają następujące problemy:
- przepływ informacji w podmiocie gospodarczym,
- komunikacja interpersonalna w pracy,
- podstawowe pojęcia z zakresu informatyki, technik biurowych ,
- statystyka,
- obsługa programów komputerowych biurowych,
- obsługa programów kadrowo – płacowych, systemów finansowo – księgowych,
- korespondencja służbowa,
- zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.